توضیح تصویر
مهر
علل و روش‌های درمان آفت دهانی

علل و روش‌های درمان آفت دهانی

  • علل و روش‌های درمان آفت دهانی

    http://www.pezeshk.us/?p=90797

    این بیماری شایع داخل دهانی، در حقیقت ضایعات دردناک و زخم
    های عود کننده‌ای هستند که در مخاط دهان یعنی زبان لثه و اطراف آن
    بروز می‌کند

    جراح و دندانپزشک درباره علل و روش‌های درمان آفت دهانی در افراد
    توضیح داد.

    محمد پارسیون جراح_دندانپزشک و عضو هیئت رئیسه انجمن دندان پزشکی
    ایران  درباره  آفت‌های دهانی <Oral pests>و
    عوامل ایجاد آن گفت: این بیماری شایع داخل دهانی، در حقیقت ضایعات
    دردناک و زخم های عود کننده‌ای هستند که در مخاط دهان یعنی زبان
    لثه و اطراف آن بروز می‌کند.

    وی با اشاره به رنگ زرد یا خاکستری و وجود حاشیه‌ای قرمز در در
    این زخم ها افزود: علت این بیماری ناشناخته است اما برخی عوامل
    مانند استرس، اختلالات سیستم ایمنی، عوامل ارثی، کمبود های
    تغذیه‌ای و ویتامینی مانند ویتامین C، انواع حساسیت‌ها، مصرف
    غذاهای تند و پر ادویه، مسائل بهداشتی، مصرف سیگار و غیره
    می‌تواند موثر باشد.

    پارسیون افزود: برخلاف خود آفت که نمی‌توان آن را بیماری
    مسری<Contagious disease> دانست،گاهی بیماری‌هایی زمینه‌ای،
    که عارضه‌ آفت دهانی را به همراه دارند می‌توانند مسری باشند.

    این جراح_دندانپزشک با اشاره به ۴ نوع این عارضه که شامل 
    مینور(کوچک)، ماژول(بزرگ)، تبخالی و آفت‌های وابسته به برخی
    بیماری‌هاست،  افزود: مشکل ما معمولا با نوع اول این بیماری
    با دوره درگیری بین ۳ تا ۴ هفته، بدون علائم عمومی مانند تب و
    عفونت <Fever and infection>است و کاهش درد و بهبودی
    خود‌به‌خودی از هفته دوم را  به طور طبیعی در این عارضه شاهد
    هستیم.

    وی ادامه داد: اگر روال طبیعی بیمار طی نشود،  باید جهت ریشه
    یابی علت  به دندانپزشک متخصص بیماری های دهان و دندان
    مراجعه شود‌؛ چرا که برخی بیماری‌های ویروسی و غیر ویروسی بعضا
    خطرناک مثل HIV، برخی سرطان‌ها،کمبودهای ویتامینی و غیره، در
    نشانه‌‌های بروز خود زخم های داخل دهانی را  به دنبال دارند.

    روش‌های طب سنتی برای درمان افت
    پارسیون با اشاره به استفاده از جوش شیرین در موارد حاد آفت
    دهان  ادامه داد: افزایش تعداد و اندازه آفت‌ها از سطح
    مینور(کوچک) و مختل کردن روند زندگی فرد به دلیل آفت گاهی پزشک را
    مجبور به استفاده از روش‌هایی مانند خمیر هیدروکسید منیزیم و حتی
    لیزر می‌کند.

    این جراح_دندانپزشک با تاکید بر لزوم پرداختن به بهداشت دهان، حتی
    بیش از حد معمول، برای افراد مستعد آفت دهانی تصریح کرد: به دلیل
    روشن نبودن علت این عارضه نمی‌توان در برگیری افراد در این بیماری
    را مشخص کرد؛ اما بنا بر آمارها، احتمال بروز آفت‌های دهانی در
    افراد میانسال یعنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال و همین طور خانم ها بیش از
    دیگر افراد است.

    این عضو هیئت رئیسه انجمن دندان پزشکی ایران گفت: گاهی زخم‌های
    داخل دهانی نشانه بیماری قارچی دیگری، موسوم به برفک دهان با
    علائم کلینیکی و ظاهری متفاوت‌تر است؛ این بیماری زخم‌های بیشتر و
    گسترده‌تری دارد که گاهی برای فرد بیمار با آفت معمولی قابل تفکیک
    نیست که معمولا با درمان‌های موضعی مانند شست‌و‌شو و روش‌های
    دارویی قابل درمان است.

براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد.

download (1)

 

برچسب ها: علل,و,روش‌های,درمان,آفت,دهانی,

[ دوشنبه 29 مرداد 1397 ] [ 10:38 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


دانلود رایگان کتاب روش های جمع آوری حشرات و سایر بندپایان خشکی زی


سال‌های زیادی از زمان انتشار اولین کُتب حشره‌شناسی در ایران می‌گذرد. در برخی از این کُتب ارزشمند برخی از روش‌های جمع‌آوری حشرات به صورت پراکنده ارایه شده‌ است. جمع‌آوری حشرات و سایر بندپایان در ایران اغلب با هدف شناسایی، مطالعات منطقه‌ای، تنوع گونه‌ای، شناسایی دشمنان طبیعی آفات، و غنی‌سازی مجموعه‌های علمی نگهداری انجام شده و عمدتا مبتنی بر برخی روش های محدودِ و متکی بر تجارب فردی جمع‌آوری‌کنندگان است. امروزه، علاوه بر روش‌های رایج و عمومی ابزارها و روش‌های تخصصی نیز استفاده می‌شوند که اهمیت آنها تا حد زیادی بر اساس شرایط منطقه‌ای و ویژگی زیستگاه‌ها متغیر است. جلد اول کتاب روش‌های جمع‌آوری حشرات و سایربندپایان خشکی‌زی، اطلاعات به روز و قابل توجهی را برای همه علاقه‌مندان به مطالعه و جمع‌آوری این گروهِ متنوع جانوری ارایه کرده است. این کتاب در ۱۸ فصل، ۱۱۰ تکنیک جمع‌آوری، ۴۶۶ صفحه و بیش از ۳۰۰ تصویر رنگی تنظیم شده و مطالب آن مستند به منابع علمی روزآمد و مبتنی بر تجارب مولف در برنامه‌های نمونه‌برداری بلندمدت می‌باشد. به طور کلی، این کتاب  یک منبع علمی کامل، غنی و ضروری برای دانشجویان، اساتید و محققین علاقمند به جمع‌آوری حشرات و سایر بندپایان است. تنوع و جزییات روش‌های جمع‌آوری به همراه نکات مهم در تطبیق روش‌ها برای کسب بهترین نتیجه در زیستگاه‌های مختلف از دیگر ویژگی‌های مطالب این کتاب به شمار می‌شود.

کتاب، با یک پیشگفتار کوتاه و در عین حال جامع، توضیحات کاملی را در خصوص اهمیت موضوعی در اختیار خواننده قرار داده است. مقدمه کتاب اهمیت به مطالعه‌ی بندپایان، نکات کلی در خصوص برنامه‌ریزی سفرهای نمونه‌برداری، کلیاتی درباره روش‌های نمونه‌برداری و نگهداری آنها در مراکز تحقیقاتی و موزه‌ها پرداخته است. فصول بعدی این کتاب به نحوی تنظیم شده که تمام جزییات و نکات مربوط به هر یک از روش‌ها به طور کامل شرح داده شده است. خوشبختانه در حال حاضر توجه محققان و دانشجویان به علم حشره‌شناسی بیش از گذشته و با محور انجام مطالعات علمی دقیق در سطح بین‌المللی بوده و حتی شرکت‌های تجاری تولید و تامین‌کننده ابزارهای تخصصی و عمومی حشره‌شناسی نیز در داخل کشور توسعه پیدا کرده‌اند.

جلد دوم کتاب شامل مطالبی درباره روش‌های جمع‌آوری تخصصی هر یک از گروه‌های حشرات و بندپایان خشکی‌زی به همراه روش‌های آماده‌سازی، نگهداری و مراقبت از موزه‌های حشره‌شناسی و جلد سوم نیز شامل مطالبی در خصوص جمع‌آوری، نگهداری و مطالعه نمونه‌های حشرات و بندپایان خواهد بود.

مولف کتاب استاد گروه گیاهپزشکی دانشگاه زابل بوده، اصول سم‌شناسی کشاورزی در دو جلد از دیگر آثار وی می باشد.

 

عنوان کتاب: روش های جمع آوری حشرات و سایر بندپایان خشکی زی (جلد اول)

مولف: احسان رخشانی

ناشر: مینوفر

تعداد صفحه: ۴۶۶ – مصور رنگی

تاریخ نشر: اسفند ۱۳۹۶

نوبت چاپ: اول

قطع کتاب: وزیری

وزن: ۸۰۰ گرم

شابک: ۳-۱۳۲-۴۷۴-۶۰۰-۹۷۸

 

برای دانلود بخش ابتدایی کتاب کلیک کنید

روش های جمع آوری حشرات و سایر بندپایان خشکی زی

 

 

 

برچسب ها: دانلود,رایگان,کتاب,روش,های,جمع,آوری,حشرات,و,سایر,بندپایان,خشکی,زی,

[ يکشنبه 15 مهر 1397 ] [ 21:57 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


فروش ویژه جم بازی استثنایی کلش رویال برای گیمر های حرفه ای در سایت دیکاردو ( 1 دلار رایگان )

خلاصه وبسايت ديکاردو فروش جم  کلش رويال  Clash Royale با 1 دلار رايگان تنها با وارد کردن کد تخفيفي که در متن خبر درج شده است .

Clash Royale

بازي استراتژيک کلش رويال Clash Royale که جديدا بسياري از کاربران به آن پيوسته اند داراي جم و سکه ميباشد که شما ميتوانيد اين جم وسکه ارزان کلش رويال را از وبسايت ديکاردو با قيمت بسيار اندک تهيه کنيد و در بازي Clash Royale بهترين باشيد و در کلن هاي متعدد در برابر دوستان خود برنده بازي باشيد تنها با هزينه اي اندک در سايت ديکاردو .

و مجموعه ديکاردو در کمترين زمان ممکن جم خريداري شده براي بازي  Clash Royale را براي شما ايجاد ميکنند و ميتوانيد از اين جم استفاده کنيد و همينطور با يک پشتيباني 24 ساعته قوي در هر زمان که جم را تهيه کنيد ما براي شما آن را فعال ميکنيم

پيشنهاد استثنايي ما براي خريد جم کلش کلش رويال  از سايت ديکاردو با استفاده از کد تخفيف 1 دلار رايگان از اين سايت است که شما ميتوانيد با وارد کردن Dicardo-new در بخش صفحه خريد کالاي خود در بخش کوپن تخفيف از آن بهره مند شويد

همکنون جم بازي کلش رويال را با کمترين قيمت از سايت ديکاردو تهيه کنيد  و کد تخفيف ويژه ما رو فراموش نکنيد.

clash banner

 

برچسب ها: فروش,ویژه,جم,بازی,استثنایی,کلش,رویال,برای,گیمر,های,حرفه,ای,,در,سایت,دیکاردو,(,1,دلار,رایگان,),,,,,,,خرید جم بازی , فروش جم بازی , فروش جم رایگان , خرید جم رایگان دیکاردو , فروش جم رایگان کلش آف کلانز ,خرید جم کلش رویال ,فروش جم کلش رویال ,فروش پول ساکر استار , خرید پول ساکر استار , خرید پول Soccer Star , فرروش آنلاین جم ارزان , فروش سکه ارزان ,فروش دلار ارزان بازی , فروش ارزان بازی ,فروش سکه بازی , فروش سکه ارزان بازی ,فروش جم Clash of clans ,خرید جم Clash Of clans , فورش جم Soccer Star,

[ چهارشنبه 30 آبان 1397 ] [ 18:59 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


سوپرمارکت اینترنتی اکالا

تنها به دلیل اینکه مردم زیادی از سوپرمارکت اینترنتی اکالا  خرید نمی کنند به این معنی نیست که آن ها نمی خواهند. در واقع بسیاری از آن ها به صرفه جویی در وقت، بسیار نیاز دارند اما به فروشگاه ها می روند، ساعت های زیادی را راهروهای فروشگاه ها می گذراند و در صف پرداخت منتظر می مانند. در حالیکه از خریدهای راحت از یک سوپرمارکت اینترنتی خبر ندارند!
اما راحتی همه چیز نیست. یکی از سوال هایی که همیشه ذهن بازاریابان فعال در این صنعت را به خود مشغول می کند این است که چرا مصرف کننده از سوپرمارکت یا فروشگاه زنجیره ای سر کوچه ی خود خرید نکند و سوپرمارکت های آنلاین را انتخاب کند؟
مصرف کنندگان حاضر نیستند که قیمت، کیفیت، سرعت و تنوع کالایی را قربانی صرفه جویی در وقت کنند. این درحالی است که یک سوپرمارکت اینترنتی به سختی می تواند همه ی ویژگی های قیمت به صرفه، کیفیت سرویس ایده آل، سرعت تحویل بالا و تنوع کالایی را همگی باهم داشته باشند. همانطور که در فروشگاه های زنجیره ای فیزیکی نیز میبینیم، استراتژی آن ها عمدتا یا همواره تخفیف با تنوع کالایی کم یا تنوع کالایی بالا با تخفیف کم و کالاهای لوکس تر است. در صنعت سوپرمارکت های اینترنتی نیز معمولا یک یا تعدادی از این مزیت های رقابتی مطرح می شوند:

تخفیف بالا و قیمت مناسب
سرعت در تحویل سفارشات و کیفیت خدمات
تنوع کالایی و کیفیت آن ها
هزینه های عملیاتی
نقاط تحت پوشش

بنابراین مزیت رقابتی برجسته در این صنعت حرف اول را می زند و هر سوپرمارکت اینترنتی که بتواند تعداد بیشتری از مزیت های بالا را کسب کند، احتمال موفقیت بیشتری را نیز خواهد داشت. بنابر مصاحبه هایی که با مشتریان سوپرمارکت های آنلاین مختلف داشته ایم درصد زیادی از آن ها درصورتیکه یک سوپرمارکت اینترنتی در مزیت رقابتی خود، عملکرد خوبی نداشته باشد، بلافاصله سوپرمارکت آنلاین دیگری را انتخاب می کنند که این موضوع، کار سخت سوپرمارکت های آنلاین را در رقابت با دیگر رقبا بیان می کند.
اما در این میان راحتی خرید، ارزش پیشنهادی اصلی همه ی سوپرمارکت های آنلاین است. بنابراین هر عاملی که باعث عدم راحتی مشتری در خرید شود، گارانتی از دست دادن مشتری برای همیشه است! سرعت پایین وب سایت، رابط کاربری ضعیف، عکس نامناسب و اطلاعات ناکافی محصولات از این دسته عوامل است.

 

 

برچسب ها: سوپرمارکت,اینترنتی,اکالا,سوپرمارکت اینترنتی اکالا, سوپرمارکت های آنلاین , فروشگاه های زنجیره ای , فروشگاه کوروش ,

[ شنبه 3 آذر 1397 ] [ 20:11 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


فروشگاه های اینترنتی

برترین فروشگاه های اینترنتی

فروشگاه اینترنتی به سایتی گفته می شود که به ارائه کالا یا خدماتی به صورت آنلاین مشغول است، اما ما در اینجا قصد داریم فقط فروشگاه های ارائه کننده کالاهای فیزیکی را با یکدیگر مقایسه کنیم و سراغ فروشگاه های خدماتی در مطلبی دیگر خواهیم رفت.

در این مطلب فروشگاه اینترنتی اکالا بر اساس خلاقیت، نوآوری، میزان بازدید، تجربه کاربری، تجربه خرید، نحوه بازاریابی و موارد تخصصی دیگر تا حدی که امکان بررسی آنها وجود داشته باشد مورد ارزیابی قرار می گیرند و بر اساس رتبه ای که بدست آورده اند منتشر شده اند.

 

شایان ذکر است که فروشگاه ها بر اساس معیار های مطرح شده رتبه بندی شده اند و سعی می شود در مورد هر فروشگاه مزایا و معایب بررسی شده مطرح شوند تا بتوان به کیفیت و نحوه مقایسه فروشگاه ها نگرش بهتری پیدا کنیم، در ادامه وب سایت های فروشگاه اینترنتی را معرفی می کنیم و به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

فروشگاه اینترنتی اکالا بهترین خرید را برای شما در پی خواهد داشت.

 

 

برچسب ها: ,فروشگاه,های,اینترنتی,برترین فروشگاه های اینترنتی,

[ چهارشنبه 7 آذر 1397 ] [ 20:51 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


خودروهای کلاسیک بازار ایران که امکان استفاده روزمره دارند

اگر به سال هاي اواسط دهه هفتاد شمسي بازگرديد، با دوراني مواجه مي‌شويد که بسياري از مردمان کشورمان از خودروهاي قديمي خود به ستوه آمده بودند و به دنبال فرصتي براي تعويض خودرو خود با نمونه اي مدرن تر و کم دردسرتر بودند. اين آرزو از ابتداي دهه هشتاد شمسي و در لواي طرح تعويض خودروهاي فرسوده به طور نسبي به حقيقت پيوست و بسياري از مردم با تحويل دادن خودروهاي کهنه خود همانند پيکان، رنو ?، پژو ???، ب ام و ???، مرسدس بنز ???E، ميتسوبيشي گالانت، تويوتا کارينا، لندروور، آريا، شورولت رويال و شورولت نوا خودرويي نو همانند پژو RD و يا پرايد تحويل گرفتند.

 با اين که از نظر بسياري از مردم خودروهاي جديد از نظر دوام و اصالت با خودروهاي قبلي قابل قياس نبودند، اما عواملي همچون مصرف سوخت کمتر و نبود دردسرهايي همانند دشواري تعميرات، کمبود قطعات و هزينه بالاي نگهداري سبب شد تا بسياري نسبت به جايگزيني انجام گرفته احساس رضايت داشته باشند. موج گراني خودرو پس از رشد بي سابقه قيمت ارزهاي خارجي و برهم خوردن ثبات نسبي در اواخر دهه هشتاد شمسي بود که بازار خودرو را برهم زد. پرايدي که مردم ما سال ها به قيمت 6 و 7 ميليون توماني آن عادت کرده بودند به يکباره به مرز 20 ميليون تومان رسيد و به تبع آن ساير خودروها نيز رشد قيمت قابل توجهي را تجربه کردند. علاوه بر اين واردات خودرو نيز از اواسط دهه هشتاد رونق گرفته بود و سيلي از خودروهاي مدرن و به روز اروپايي و آسيايي راهي ايران شده بودند. تنوع ايجاد شده در سال هاي اخير و با ظهور خودروهاي ناشناخته چيني در بازار ايران دوچندان شد. با اين حال برخي اتفاقات در سال هاي اخير سبب شدند تا بسياري به گذشته خود بازگردند و از خير خريد خودروهاي صفر کيلومتر و مدرن بگذرند. يکي از اين عوامل تنوع طلبي در عين نبود سرمايه کافي بود. خيلي از خودرو دوستان سرمايه خريد يک ب ام و و يا بنز مدرن را ندارند و در عين حال از سوار شدن بر خودروهاي مونتاژ داخل همانند پرايد، پژو 206 و خانواده 405 و سمند و خودروهاي چيني خسته شده اند و به دليل نياز به تجربه يک تنوع، علاقه دارند تا خودروهايي با برندهاي بنام اما ماشين نيمه کلاسيک را خريداري کنند.

 

عوامل ديگري همانند تب کلاسيک بازي و گسترش آن در شبکه هاي اجتماعي (که بيشتر مخرب است تا سازنده) و ارزشمند شدن خودروهاي قديمي به ايجاد چنين وضعي کمک کردند. اشرافيت انگليسي و ايتاليايي و دردسرهاي آن بيشتر خودروهاي ايتاليايي ارزان قيمتي که به ايران راه يافتند امروزه ديگر به مراکز اسقاط خودروهاي فرسوده سپرده شده اند. علت اصلي اين اتفاق تقريباً ناگوار اما دردسرهايي است که نگهداري از اين خودروها براي مالکان غير حرفه اي و کم حوصله درپي خواهند داشت. بيشتر آلفارومئوها (از آلفاسود ارزان قيمت تا مونترئال و ولوچه گرانقيمت) و لانچياها (از بتا تا مونته کارلو و فولويا) به دليل پيچيدگي هاي فني و حساس بودن نسبت به نوع رانندگي به راحتي دچار خرابي مي‌شدند و همين امر سبب شد تا تعداد کمي از آن ها به دست ما برسد و ميراثي کم رونق از برندهاي مشهور اين کشور در دست باشد. با اين حال هنوز هم يافتن برخي از اين خودروها با قيمت نسبتاً مناسب چندان دشوار نيست.

 

 شايد اگر از خير نام هاي اسپرتي همانند لانچيا و آلفارومئو بگذريم، بهتر باشد تا به سراغ برند مردمي ايتاليا يعني فيات برويم. فيات با آن که پرستيژ و جذابيت هاي آلفا و لانچيا را ندارد و از نظر عملکرد فني نيز به پاي نام هاي شهير ايتاليايي نمي‌رسد، اما محصولاتي ساده تر و کاربردي تر را به بازار عرضه کرده است که هنوز هم تعداد اندکي از آن ها در معابر شهرهاي کشورمان در تردد هستند. فيات 131 و 132 مهمترين خودروهايي بودند که در دهه پنجاه شمسي با برند فيات به ايران وارد شدند و امروزه نيز تعداد اندکي از آن ها در وضعيتي مناسب هنوز هم زنده مانده اند. اين دو برادر شبيه به هم از نظر فني دشواري هاي برادران گران قيمت و لوکس تر خود را ندارند و از طرفي به اندازه امثال لانچيا نيز حساس به پوسيدگي و فشارهاي راننده نيستند. به همين دليل شايد بتوان اين دو را برترين گزينه هاي ايتاليايي براي سوار شدن به عنوان خودرو روزمره دانست. هنوز هم يافتن يک نمونه معمولي از اين دو خودرو با قيمتي زير 10 ميليون تومان ممکن است. علاوه بر اين به دليل حجم بالاي اسقاط، عدم رونق دلالي و مواردي از اين دست از نظر قطعات نيز وضعيت اين دو خودرو قابل قبول است و با اندکي جستجو نهايتاً آنچه نياز داريد خواهيد يافت. خودروهاي انگليسي وضعيتي به مراتب بدتر از خودروهاي ايتاليايي دارند. بيشتر بريتانيايي هاي وارد شده به ايران خودروهايي با حال و هواي لوکس بوده اند و به همين دليل قيمت امروز آن ها معمولاً سرسام آور است و براي مثال يافتن يک جگوار XJ با قيمت زير 50 ميليون تومان بسيار نادر است. علاوه بر اين خودروهاي انگليسي نيز همانند برادران ايتاليايي خود از نظر تعمير و نگهداري دشواري هايي دارند که سبب شده بيشتر تعميرکاران قديمي نيز از دست آن ها به ستوه بيايند و تعميرگاه هاي جديد نيز از پس تعميرات آن ها برنيايند. با اين اوصاف بيشتر خودروهاي مشهور انگليسي همانند ترايمف، ام جي، جنسن و جگوار از ليست ما خارج مي‌شوند. شايد بتوان تنها انگليسي هاي مجاز به ورود به ليست ما را هيلمن اونجر و پيکان دانست.

 

 

با اين که پيکان خودرويي ايراني است، اما در نمونه هاي قديمي (سال هاي پيش از 1359) ظاهري کلاسيک و با اصالت انگليسي دارد که به آن جذابيت خاصي داده است. همانگونه که در مطالب پيشين به اين موضوع پرداختيم، امروزه تب شديد پيکان بازي و محبوبيت روز افزون اين خودرو نيز به کلاسيک شدن آن کمک کرده است. متاسفانه در آينده نه چندان دور شاهد افزايش بي سابقه و غير منطقي افزايش قيمت اين خودرو خواهيم بود، با اين حال تا دير نشده هنوز هم يافتن يک پيکان بسيار عالي با قيمتي در حدود 10 تا 20 ميليون تومان ممکن است. خصوصاً با انبوهي از قطعات فني و دانش فني کامل تعميرکاران ايراني و سادگي تعميرات اين خودرو، حداقل از نظر فني مشکلي نخواهيد داشت و شايد در برخي موارد تزئيني براي خودرو خود به مشکل بربخوريد. در کنار اين مورد اما بايد به هيلمن اونجر نيز اشاره کنيم. خودرويي که مورد بي مهري مالکان قرار گرفت و بيشتر نمونه هاي آن اوراق و اسقاط شدند و امروزه تعداد کمي از آن ها باقي مانده است. با اين حال هيلمن يک خودرو کامپکت دوست داشتني و کم دردسر است که نمونه کوپه آن نيز مي‌تواند گزينه اي مناسب براي کلاسيک بازي ارزان قيمت باشد. اگر خوش شانس باشيد يک هيلمن اونجر تميز را با قيمت در حد و اندازه هاي پيکان خواهيد يافت. ميني نيز به دليل اسقاط گسترده و تب خاصي که امروزه در ميان کلاسيک بازها رايج شده، در ليست ما قابليت ذکر ندارد چرا که از نظر قيمت و قطعات وضعيت مناسبي ندارد. داستان دور و دراز ب ام و بازي ايرانيان ب ام و به طور جدي از دهه چهل شمسي به بازار ايران راه يافت و در ابتداي دهه پنجاه با خودروهايي همانند 3000 کوپه (کد E9) و سري موفق 2002 توانست خود را به عنوان خودرسازي اسپرت ساز در ميان ايرانيان جا کند. ورود انبوه ب ام و اما در دهه پنجاه و با خودروهاي 2002، نسل اول سري 3 (E21) و نسل اول سري 5 (E12) اوج گرفت.

 

همين امر سبب شده تا به امروز تعداد زيادي از اين خودروها در خيابان هاي ايران دوام بياورند. 2002 ها از همه بدشانس تر بودند و به خاطر هندلينگ عالي و ظاهر جذابشان مورد بي مهري خودرو دوستان قرار گرفتند و بيشتر آن ها در تصادف هاي ناگوار و مسابقات پيست (ارم و آزادي) و به مدد تيونينگ هاي غير اصولي نابود شدند. سري 3 (بيشتر با نام 320 در ميان ايرانيان شناخته مي‌شود) اما سرنوشت بهتري داشت و نمونه هاي بيشتري از آن به ما ارث رسيده است. در اين ميان اما نسل اول سري 5 به خاطر واردات گسترده تر و مالکانش که بيشتر اقشار متوسط و محافظه کار و قديمي تري بودند که نيازي به گاز دادن و ويراژ دادن نداشتند، هنوز به طور گسترده اي در خيابان هاي ايران ديده مي‌شود. در اين ميان انتخاب بين اين سه گزينه کاملاً به سليقه و نحوه رانندگي مالک بستگي دارد.  علاوه بر اين قيمت اين سه خودرو نيز در سه رده تقريباً متفاوت طبقه بندي مي‌شود. بيشتر 2002 ها امروزه بين 20 تا 50 ميليون تومان قيمت مي‌خورند و E21 ها نيز بين 10 تا 40 ميليون تومان ارزش دارند. اما E12 ها در رده اي پايين تر و بين 8 تا 20 ميليون تومان (براي بهترين نمونه ها) قيمت گذاري مي‌شوند. طبيعت اين سه خودرو نيز داراي تفاوت هايي شگرف است. 2002 يک خودرو اسپرت کوچک و تر و فرز است که سواري گرفتن از آن به طور اصولي و سالم کار هر کسي نيست و ممکن است با کوچکترين اشتباهي حادثه ساز شود. E21 ذاتي آرام تر و منطقي تر دارد، اما هنوز هم حال و هواي يک خودرو اسپرت را در کالبدش دارد. E12 اما يک سدان خانوادگي بزرگ است که نبايد از آن انتظار عملکردي اسپرتي و استثنائي داشته باشيد؛ خصوصاً اين که بيشتر سري 5 هاي ايران از نوع 518 هستند و حتي ممکن است در شتابگيري ضعيف تر از خودرويي همانند پرايد ظاهر شوند.

 

 همين امر در نهايت با توجه به بودجه و سليقه شما مي‌تواند انتخاب متفاوتي را برايتان در پي داشته باشد.  در اين ميان بايد به حضور کم رنگ تر نسل دوم سري 5 (E28) و نسل اول سري 7 (E23) اشاره کرد که ممکن است بتوانيد نمونه اي از آن ها را تا 30 ميليون تومان در بازار بيابيد. با اين حال با توجه به وضعيت اسفناک قطعات يدکي و دشواري تعميران و نگهداري آن ها، خريد اين خودروها به عنوان مرکب روزمره اصلاً پيشنهاد نمي‌شود. علاوه بر اين بايد اشاره کرد که نبايد دوام و کارايي و کم دردسر بودن را از هيچ يک از ب ام و هاي ذکر شده انتظار داشت و شايد بهترين گزينه در اين ميان E12 باشد. فولکس واگن پس از بيتل به دليل وضعيت خاص بيتل و حواشي خاص آن، بهتر است به طور جداگانه و بعدها به اين خودرو بپردازيم. با اين حال فولکس واگن هاي وارد شده به بازار ايران تنها به اين خودرو محدود نمي‌شوند و تعداد قابل توجهي از مصولات ديگر اين برند نيز در سال هاي دهه پنجاه شمسي به ايران راه يافتند. پاسات، گلف و نسل هاي متعدد ون هاي مشهور ترنسپورتر از جمله مهمترين خودروهايي بودند که هنوز هم تعدادي از آن ها را مي‌توان در معابر شهري کشور يافت. بيشتر پاسات هاي ايران در طرح تعويض خودروهاي فرسوده نابود شدند و تعداد اندکي از آن ها باقي مانده است. علاوه بر اين به خاطر ظاهر نه چندان جذاب و استيشن مانندشان ممکن است براي همگان مناسب به نظر نيايند. با اين حال اگر يک پاسات سالم و سرحال را پيدا کنيد، گزينه اي مناسب براي استفاده روزمره است و با توجه به حجم بالاي اسقاط، از نظر قطعات نيز مشکلات عديده اي نخواهيد داشت. در اين ميان بايد به برادر لوکس تر پاسات يعني آئودي 100 نيز اشاره کنيم که به دليل وضعيت نامناسب تر قطعات ممکن است در برخي موارد دردسرساز باشد؛ با اين حال سواري به مراتب راحت تر آن و فضاي لوکس تر کابين مي‌تواند براي بسياري تداعي گر يک شبه مرسدس بنز ارزان قيمت و يا خودرويي در حد و اندازه هاي محصولات ب ام و باشد. امروزه آئودي 100 و پاسات را مي‌توانيد با قيمتي کمتر از 15 ميليون تومان بيابيد. اگر از پاسات و برادرش بگذريم به گلف مي‌رسيم؛ خودرويي که توانست در بازار جهاني خود را به عنوان جانشين برحق و شايسته بيتل به همگان بشناسد و به فروشي فوق العاده دست يابد و به سبب محبوبيت روزافزونش تا به امروز توليد نسل هاي جديد آن ادامه پيدا کند. با آن که بيشتر گلف هاي باقي مانده در ايران از نسل دوم اين خورو هستند، اما تعداد گلف هاي نسل 1 وارد شده به ايران نيز زياد بوده و بيشتر اين نمونه ها به دليل بي مهري مالکان و بسته شدن کيت ها و استفاده مکرر در مسابقات و مواردي از اين دست نابود شده اند و تعداد زيادي نيز زير تيغ اسقاط رفته اند. با اين حال نمونه هاي باقي مانده نسل اول گلف مي‌توانند خودروهايي کم دردسر و راحت و کوچک باشند و از نظر قطعات نيز با آن که وضعيت آن از نسل دوم اندکي نامناسب تر است، اما هنوز هم وضعيت قيمت و يافت شدن قطعات اين خودرو از بسياري از موارد مشابه بهتر است. امروزه قيمت گلف به دليل تقاضاي بالا و کم شدن نمونه هاي مناسب بسيار بالا رفته و حتي به مرز 20 تا 30 ميليون تومان رسيده است. اما در اين ميان شايد بتوان روزمره ترين کلاسيک فولکس واگن در ايران را ون هاي ترانسپورتري دانست که هنوز هم بسياري از نمونه هاي نسل 2 (T2) آن در خيابان هاي شهرهاي مختلف کشور در حال تردد و حتي خدمت رساني هستند. هنوز هم بسياري تعداد قابل توجهي از اين ون هاي کاربردي و کم استهلاک را براي پخش مواد غذايي و مواردي از اين دست استفاده مي‌کنند و اين خود نشان از استحکام و دوام اين خودروهاست. علاوه بر اين تعداد T2 هاي وارد شده به ايران و تعداد آن هايي که باقي مانده اند به حدي زياد است که ممکن است بعضاً در برخي معابر شهري از پيکان هاي قديمي نيز بيشتر مشاهده شوند! همين امر دست شما را براي خريد يکي از اين ون هاي دوست داشتني بازتر مي‌گذراد. علاوه بر اين اگر خوش شانس باشيد ممکن است يکي از نمونه هاي قديمي تر سري اول (T1) و يا يک نسل سوم (T3) مناسب را پيدا کنيد. بيشتر T1 ها اسقاط شده اند و حجم T3 هاي وارد شده نيز در حدي نبوده که امروزه با تعداد T2 ا قابل رقابت باشد. بنابراين بهترين گزينه براي خريد در اين رده قطعاً يک T2 خواهد بود. قيمت نمونه هاي عادي (غير کمپر) T2 بنابر وضعيت و کارکرد ممکن است حتي تا 20 ميليون تومان نيز برسد. با اين حال اين قيمت براي نمونه هاي کلکسيوني و کمپر ممکن است بسيار بالاتر باشد. محبوب هاي فرانسوي فرانسوي ها از ديرباز در بازار خودرو کشورمان حضوري نسبتاً پررنگ داشته اند و در دهه هاي هفتاد و هشتاد شمسي نيز تا حدودي يکه تاز بازار کشورمان بودند. اما اگر به دهه پنجاه شمسي برويم، تنوع خودروهاي فرانسوي چندان زياد نيست، ولي تعداد نمونه هاي وارد شده به حدي زياد است که هنوز هم ممکن است نمونه اي خوب و سالم امکان پذير است. در ميان فرانسوي هاي شناخته شده بايد به پژو 504 اشاره کنيم؛ خودرويي که تا همين پانزده سال پيش يکي از پرطرفدارترين خودروها در ميان اقشار متوسط سالمند و ميان سال بود و بسياري با آن خاطرات خوشي دارند. اين خودرو که در تمامي نقاط جهان و حتي آمريکا نيز به عنوان يک موجود مستحکم و با دوام و سخت جان شناخته شده است و در تيراژي انبوه عرضه شده است. ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست و تعداد 504 هاي وارد شده به کشورمان بيشتر از بسياري از ماشين هاي کلاسيک آمريکايي و آلماني است.

 با وجود اسقاط گسترده 504 ها در يک دهه اخير، هنوز هم بسياري به اين خودرو وفادار مانده اند و ممکن است بتوانيد يک 504 تميز و مناسب را با قيمتي در محدوده 10 ميليون تومان بيابيد. به مدد اسقاط و واردات گسترده نيز وضعيت قطعات يدک اين خودرو مناسب و قابل اعتماد است.

 اگر از باقي پژو ها همانند 404 بگذريم، به رنو 5 مي‌رسم. اين خودرو کوچک فرانسوي که تا اواخر دهه هفتاد ميلادي بدون کمترين تغييري تحت عنواين مختلف در کشورمان مونتاژ مي‌شد، امروزه هنوز هم در معابر شهري يافت مي‌شود. با اين حال به علت کم لطفي مالکان و وضعيت نه چندان مناسب اين خودرو از نظر دوام، تعداد رنو 5 هاي باقي مانده در ايران کمتر از حد انتظار است. با اين حال هنوز هم ممکن است يک نمونه خوب را بتوانيد با قيمتي در محدوده 7 ميليون تومان بيابيد. قيمت و وضعيت قطعات رنو نيز مناسب است و جز در برخي موارد خاص همانند تزئينات نمونه هاي قديمي تر، مشکل چنداني براي اين خودرو متصور نيست. در کنار رنو و پژو بايد به سيتروئن و تنها نماينده ارزان قيمتش در اين رده يعني ژيان (دايان) و مهاري اشاره کنيم. به دليل داستان هاي طنزي که پيرامون سواري و شخصيت ژيان شکل گرفته است، اقبال عمومي نسبت به اين خودرو دوست داشتني چندان زياد نيست و بيشتر نمونه هاي موجود در کشورمان نيز يا وضعيت مناسبي ندارند و يا سر از مراکز اسقاط درآورده اند. با اين حال هنوز هم ممکن است خوش شانس باشيد و نمونه اي از اين خودرو را در وضعيت مناسب بيابيد. از نظر قطعات و تعميرات نيز اين خودرو وضعيت تقريباً مناسبي دارد، اما ممکن است به دليل کندي حرکت و برخي مسائل فرهنگي گزينه چندان مناسبي براي خودرو روزمره نباشد. با اين حال اگر يک فرانسوي خوب براي استفاده روزمره مي‌خواهيد، مي‌توانيد به سراغ همان دو گزينه اول برويد. ژاپني هاي کوشا خودروهاي ژاپني در دهه هفتاد ميلادي به بازار آمريکا و برخي کشورهاي اروپايي يورش بردند و با استفاده از فرصت پيش آمده در دوره بحران سوختي ابتداي اين دهه و سپس قوانين سفت و سخت آلايندگي، توانستند بخش اعظم اين بازارها را بدست آورند. علاوه بر اين توانايي اين خودروسازان در کپي برداري از محصولات موفق آمريکايي و کيفيت و دوام بالاي محصولات آن ها و تنوع بالا در کنار قيمت مناسب و مصرف سوخت پايين سبب شد تا ژاپني ها سهم زيادي از بازار دگرگون شده خودرو جهان را در دست گيرند. از همان دوره نيز خودروسازان ژاپني توانستند با نام هايي همانند داتسون، نيسان، مزدا، سوبارو، ميتسوبيشي و تويوتا حضوري موفق را در بازار کشورمان تجربه کنند. شايد شناخته شده ترين محصول ژاپني دهه پنجاه شمسي در کشورمان تويوتا کارينا باشد. نسل هاي متعدد اين خودرو که يک سدان اقتصادي متوسط است توانست چنان دوام و کارايي مناسبي از خود نشان دهد که به اسطوره اي در ميان ايرانيان بدل شود. افسانه هاي زيادي مبني بر تعطيلي و تغيير کاربري بسياري از نمايندگي هاي تويوتا به دليل خراب نشدن کاريناها در ميان ايرانيان شنيده شده است. امروزه همنوز هم يافتن يک کاريناي دست نخورده و تميز با قيمتي در حدود 10 ميليون تومان ممکن است؛ امري که به مدد يافت شدن قطعات فني و حتي تزئيني و دوام خوب اين خودرو ژاپني محقق شده است. در کنار اين محصول تويوتا اما به جز کورونا باقي محصولات به دليل واردات محدودتر و بي مهري مالکان وضعيت اندکي پيچيده تر است.

پس بهرين انتخاب براي دوستداران تويوتا در اين محدوده قطعاً کارينا و کورونا خواهد بود. اگر به سراغ برند دوم ژاپني ها يعني داتسون برويم با انبوهي از خودروها با اسامي گوناگون و کدهاي متفاوت روبرو مي‌شويم که در حقيقت همگي نسل هاي گوناگوني از محصولات شناخته شده اين برند يعني بلوبرد و ساني هستند. شايد سري 180 و 120 براي ما بيش از سايرين شناخته شده باشند. بسياري از نمونه هاي 180 و 120 در ايران در طرح تحويل خودروهاي فرسوده از رده خارج شدند و شايد تعداد قابل قبولي که از سري 180B در ايران باقي مانده پرچمداران اصلي داتسون در کشورمان باشند. شايد داتسون سواري در ايران به اندازه سوار شدن بر يک کارينا و کورونا کم دردسر نباشد و سواري و استحکام اين خودرو نيز به اندازه رقيب هموطنش اسطوره اي تلقي نشود، اما براي بسياري ممکن است خاص تر از تويوتا سواري باشد. در کنار تويوتا و داتسون بايد به ميتسوبيشي اشاره کنيم. خودروسازي که براي ما مترادف با نام هايي همانند لنسر و گالانت است و هنوز هم تعداد قابل قبولي از گالانت هاي سري سيگما را مي‌توان در معابر کشورمان مشاهده کرد. اين خودروها که ظاهري به مراتب خشن تر از ساير خودروهاي ژاپني آن دوران دارند، سواري اسپرتي تري نيست به رقباي هم عصر خود ارائه مي‌دهند و از نظر قطعات و تعميرات نيز وضعيت مناسبي داشته، مي‌توانند تقريباً هم طراز داتسون ها نقش يک خودرو روزمره کلاسيک را ايفا کنند. اما در مورد ساير محصولات ژاپني همانند ميتسوبيشي لنسر، سوبارو لئونه، تويوتا سليکا، داتسون 260Z و مواردي از اين دست از نظر قطعات و تنوع نمونه هاي باقي مانده قابل رقابت با موارد ذکر شده نيستند. شورولت نوا (شورولت ايران): در ميان آمريکايي سوار ها به واسطه داشتن پيشرانه‌هاي شش سيلندر خطي 4.2 ليتري نه چندان قدرتمند محبوبيت زيادي ندارد. از سوي ديگر همين ويژگي‌ها باعث مي‌شود در ميان ساير همتايان خود به يکي از بهترين گزينه‌ها براي سواري روزمره بدل شود. پيشرانه‌هاي شش سيلندر خطي بطور ذاتي به کم دردسر، بادوام و کم مصرف بودن مشهور هستند. ترکيب اين پيشرانه با جعبه دنده سه سرعته اتوماتيک در آپشن‌هاي بالاتر در کنار شيشه‌هاي برقي، صندلي‌هاي پهن و فرمان هيدروليک سواري سبک و پرترافيک درون شهري را بسيار لذت بخش مي‌سازد. ويژگي مثبت ديگر نوا در برابر سايرين قيمت مناسب آن و وجود لوازم يدک است. امروزه يک نوا مناسب رانندگي روزمره کمتر از 20 ميليون تومان قيمت دارد که انتخاب آن را براي علاقه‌مندان به خودروهاي خاص و متفاوت راحت‌تر مي سازد. شورولت کامارو: تعداد افرادي که به کامارو به چشم يک خودرو روزمره نگاه کنند بسيار ناچيز است. هرچند با در نظر گرفتن ويژگي‌هاي مثبتي چون راحتي سواري، کلاس و منحصر به فرد بودن؛ کامارو يک گزينه چشمگير و دهان پرکن به حساب مي‌آيد اما همواره بايد به خاطر داشت که ابعاد اتاق و مصرف سوخت اين خودرو درخور استفاده روزمره نيست. اگرچه با خريداري گونه‌هاي شش سيلندر دنده دستي تا حدود زيادي از مشکل مصرف سوخت و قيمت کاسته مي‌شود اما در اين صورت ديگر نبايد انتظار اجراي حرکات نمايشي و يا تجربه شتاب چشمگير را داشت. امروزه يک کامارو شش يا حتي هشت سيلندر 305 اينچ مکعبي (5.0 ليتري) مناسب رانندگي روزمره را مي‌توان در بازه زير 30 ميليون تومان يافت. بيوئيک اسکايلارک (بيوئيک ايران): اسکايلارک را بايد برادر بزرگ‌تر، قدرتمند‌تر و لوکس‌تر نوا ناميد چراکه از بسياري از جهات داراي وجه اشتراک بسيار هستند. براي تملک اسکايلارک در سواري‌هاي روزمره بايد پايتان را اندکي از برخي حد و مرزهاي مربوط به مصرف سوخت فراتر بگذاريد.درواقع گنجاندن اسکايلارکدر اين مقاله همچون شمشير دولبه است. داشتن پيشرانه قدرتمند V8 رايج اکثر آمريکايي‌ها به حجم 5.7 ليتر از ديدگاه مصرف سوخت يک نقطه ضعف و از ديدگاه لذت سواري يک نقطه قوت است. با ارائه سطح به مراتب بالاتري از لذت سواري و کلاس اجتماعي نسبت به نوا؛ همچنان از بازه قيمت قابل قبولي برخوردار است. يک اسکايلارک مناسب سواري روزمره از 18 تا 25 ميليون تومان قيمت دارد. از ديدگاه قطعات نيز در بسياري از موارد نسبت به نوا فراواني بيشتري دارد که دليل آن در محبوبيت بيشتر پيشرانه V8 350 است. شورولت کپريس: کپريس را مي‌توان برادر تني اسکايلارک خواند. ويژگي‌هاي فني و لذت سواري اين دو خودرو به دليل شباهت‌هاي بسيار زيرساخت‌ها بسيار به هم نزديک هستند. از معدود اختلافات ميان کپريس و اسکايلارک شايد بتوان به اختلاف ظاهر و طراحي ميان آن دو اشاره کرد.

 

 ساير قطعات فني پيشرانه با يکديگر اشتراکات بسيار داشته و تنها يافتن قطعات تزئيناتي در کپريس اندکي دشوارتر از اسکايلارک است. قيمت يک کپريس مناسب نيز در بازه مشابه اسکايلارک و در برخي موارد اندکي بالاتر مي‌گنجد. اما بايد همواره در نظر داشت که اين دو خودرو از ديدگاه تناسب براي رانندگي روزمره به پاي نوا نخواهند رسيد. شورولت رويال: رويال در حقيقت همان مدل کومودور از زيرمجموعه اپل کمپاني جنرال موتورز بود که تحت برند شورولت در کشورمان بين سال‌هاي 1973 تا 1976 به توليد مي‌رسيد. اين خودرو با هر دو آپشن ممکن با پيشرانه شش سيلندر خطي 2.8 و 2.5 ليتري و با اتاق سدان به ايران آمد و طراحي آن با لوگو شورولت حک شده بر آن چندان شباهت و تناسبي نداشت. با اين حال رويال با ابعاد قابل قبول اتاق، سواري راحت و پيشرانه‌اي قابل اعتماد در دل بسياري از افراد جا باز کرد. محدود بودن تعداد رويال‌هاي موجود در کشور از آن خودرويي منحصر به فرد و خاص مي‌سازد. هر چند بازه قيمتي زير 20 ميليون تومان امروزي شورولت رويال آن را به گزينه مناسبي بدل مي‌سازد اما عدم فراواني و به اصطلاح در بورس نبودن قطعات فني و تزئيناتي آن مي‌تواند دردسرساز شود. کديلاک سويل: کديلاک سويل گزينه موجود ديگر در کنار سه خودرو پيشين است. با بهره‌وري از پيشرانه بسيار قدرتمند V8 350 اما از نوع انژکتور، سيستم تنظيم ارتفاع، ارائه سطح مثال زدني از لوکس‌گرايي، تکنولوژي برتري که تا به امروز منحصر به فرد است و ... از سويل خودرويي ساخته است که سواري با آن آرزوي هر عشق اتومبيلي است. از سوي ديگر همين ويژگي‌هاي منحصر به فرد سواري روزمره آن را با مخاطره مواجه مي‌سازد. سويل از هر نظر يک اتومبيل بسيار راحت، قدرتمند و لوکس است اما پيچيدگي سيستم‌هاي فني چون پيشرانه انژکتوري، سيستم تنظيم ارتفاع هيدروليکي در کنار قيمت درخور توجه نمونه‌هاي سالم و مناسب براي شرايط روزمره باعث مي‌شوند سويل از ليست انتخاب خريداران دور بماند. نمونه مناسب يک کديلاک سويل بين 20 تا 30 ميليون تومان قيمت دارد. داج دارت سدان: دارت به جز نسل‌هاي ابتدايي خود خودرو بسيار خاصي نبود اما در زيرمجموعه کرايسلر و ساير رقبا از بازه قيمت مناسب و طراحي عامه پسند برخوردار بود. نسل چهارم آن در دو کلاس سدان و کوپه به کشور وارد شد که طبيعتا گونه کوپه ظاهر زيباتري دارد و در نتيجه آن خريداران آن بيشتر است. اما گونه سدان آن با پيشرانه شش سيلندر را شايد بتوان در زمره خودرو‌هاي روزمره قرار داد. اما بايد به خاطر داشت که فراواني قطعات فني و تزئيناتي زيرمجموعه محصولات کرايسلر در کشور زياد نبوده و اين موضوع نيز در کاهش قيمت دارت به بازه زير 25 ميليون تومان تاثير گذار بوده است. با همه اين اوصاف تعداد کم اين خودرو خاص بودن را نيز به همراه دارد. جيپ CJ7: کمي لوکس‌تر، زيباتر و قدرتمند‌تر از شهباز خانواده CJ7 است. تنوع پيشرانه در CJ7 به دو پيشرانه شش سيلندر خطي 4.2 ليتري و هشت سيلندر 5 ليتري (گونه‌هاي نادر و کم‌ياب 5.9 ليتري نيز موجود هستند) محدود مي‌شود. هرچند قدرت بيشتر نکته مثبتي به حساب مي‌آيد اما زماني که مصرف اظافه‌تر را به همراه داشته باشد انتخاب براي مصارف روزانه را به خطر مي‌اندازد. اما از آنجايي که اتاق‌هاي سري CJ بسيار سبک است افزايش حجم پيشرانه از 4.2 به 5 ليتر مصرف سوخت چنداني را به همراه نخواهد داشت. آنچه در CJ7ها با افزايش حجم پيشرانه به شکل چشمگير افزايش مي‌يابد قيمت آن است. CJ7 وارداتي بوده و تعداد آن‌ها بسيار کمتر از شهباز است از اين رو وابسته به آپشن پيشرانه بين 25 تا بيش از 30 ميليون تومان قيمت دارند. از اين رو خريد شهباز منطقي‌تر از خريد CJ7 است. با اين حال لوازم فني پيشرانه‌هاي شش سيلندر کمپاني توليد کننده جيپ‌هاي CJ يعني AMC فراوان‌تر از گونه‌هاي 8 سيلندر آن است. جيپ کا‌اِم و صحرا: دو خودرو کا‌اِم و صحرا که در طي ساليان با نام برند جيپ شناخته مي‌شوند با تکيه بر بازه قيمتي مناسب حدود 12 تا 18 ميليون توماني و ابعاد نسبتا کوچک در حدود خانواده CJ جيپ مي‌توانند انتخاب خوبي براي استفاده روزمره باشند اما پيشرانه Z24 جيپ صحرا با وجود فراواني قطعات مصرف نسبتا بالايي دارد و سواري آن به نرمي و راحتي کا‌اِم نيست. ابعاد و پيشرانه کوچک از مهم‌ترين نکات براي انتخاب آن‌ها به عنوان خودرو‌اي روزمره هستند که به دليل بهره‌گيري از جعبه دنده مناسب مي‌توانند در مسير‌هاي ناهموار نيز به کمک راننده بيايند. جيپ CJ5 CJ5 يا همان شهباز که در دوران پيش از انقلاب در شرکت پارس خودرو به توليد مي‌رسيد يکي ديگر از گزينه‌هاي بسيار مناسب براي استفاده روزمره است. اين کلاس خودرو با داشتن اتاق شاسي بلند کوتاه و سبک به کمک پيشرانه‌هاي بادوام و کم مصرف شش سيلندر خطي 3.8 و 4.2 ليتري براي هر دوکاربرد درون و برون شهري بسيار مناسب است. فراواني خود اتومبيل و قطعات آن در کشور بازه قيمت مناسب آن را نيز به همراه دارد. CJ5 مناسب رانندگي روزمره زير بين 12 تا 18 ميليون تومان قيمت دارد. شاسي بلند‌هاي سايز بزرگ (بليزر، چروکي، واگونيير، برانکو): در کنار شاسي بلند‌هاي کوچک اندام CJ، شاسي بلند‌هاي ديگري از کلاس سايز بزرگ وجود دارند که شايد تناسب قيمت آن‌ها بتواند خريدار را براي استفاده‌هاي روزمره ترقيب کند. شاسي بلند‌هاي سايز بزرگ موجود در کشور شورولت بليزر، جيپ چروکي چيف و واگونيير و فورد برانکو هستند که  پيشرانه‌هاي کم‌مصرف‌تر شش سيلندر را با قيمت‌هاي مناسب زير 25 ميليون تومان به همراه دارند. اما حقيقت آن‌جا است که با وجود همه راحتي و لذت سواري، سنگين بودن اتاق موجب افزايش محسوس مصرف سوخت حتي در پيشرانه‌هاي مشابه (به عنوان مثال گونه شش سيلندر 4.2 ليتري جيپ در سري CJ با چروکي چيف مشترک است) مي‌شود که براي استفاده روزمره دردسرساز است.

 

 ابعاد بزرگ اتاق نيز هدايت را در خيابان‌هاي باريک بسيار دشوار مي‌سازد. همچنين عدم فراواني قطعات تزئيناتي خود مشکل ديگري است که در مجموع مجب مي‌‌شود اين کلاس شاسي بلندها مناسف استفاده روزمره نباشند. تويوتا J40 و J50: سري 40 و 50 تويوتا با استفاده از پيشرانه‌اي شش سيلندر خطي با دوام و کم‌مصرف 4.2 ليتري که در اصل متعلق به کمپاني GMC جنرال موتورز آمريکا بود در اتاق‌هاي استيشن هم رديف شاسي بلند‌هاي سايز بزرگ آمريکايي قرار مي‌گيرد. اما در اتاق‌هاي کوتاه‌تر سه در به جيپ‌هاي سري CJ بسيار نزديک‌تر هستند؛ با اين تفاوت که نسبت به آن‌ها به هيچ وجه سواري راحتي را ارئه نمي‌دهند. با فراهم بودن قطعات فني و کم بودن استهلاک و مصرف سوخت پيشرانه آمريکايي تويوتا سري 40 و 50 سه درباز هم نمي‌توان آن‌ها را مناسب سواري روزمره دانست. اگرچه محصولات تويوتا در آفرود حرف‌هاي بسيار براي گفتن دارند اما با نداشتن سيستم هيدروليک فرمان، سفت و يک‌پارچه بودن صندلي‌ها، سفت بودن کلاچ و نداشتن لذت سواري شما را در ترافيک درون‌شهري با عذاب مواجه مي‌سازند. در حالت کلي در محصولات توليد پيش از دهه 1980 ميلادي کمپاني تويوتا نبايد به دنبال لذت سواري و آسايش باشيد چراکه وجود خارجي ندارد. قيمت نمونه‌هاي مناسب اين دو کلاس در بازه تقريبي 15 تا 25 ميليون تومان قرار دارد. لندروور سري 2 و 3: از همان ابتدا نيت لندروور از توليد شاسي بلند کمک به قشر کم درآمد و زحمت‌کش کشاورزان کشور بريتانيا بود. شاسي بلندي که با داشتن يک اتاق کامل بتواند هم جايگزين تراکتور در زمين‌هاي کشاورزي باشد و هم نقش وسيله حمل و نقل از روستا به شهر و برعکس را بازي کند. زماني که ذهنيت از توليد يک خودرو تنها ارتقاء و بهبود شرايط قشر سخت‌کوش کشاورز باشد نمي‌توان انتظار لذت و راحتي سواري داشت. لندروورهاي سري 2 و 3 موجود در کشور اگرچه به دليل مهندسي خاص در ناحيه گيرباکس و ديفرانسيل توان بسياري در عبور از مسيرهاي ناهموار و آفرود دارد اما نه از سيستم هيدروليک فرمان خبري هست و نه تهويه مطبوع. صندلي‌ها تکه‌اي چوب با روکش ابر و پارچه که تنها براي چند دقيقه نشستن قابل تحمل هستند. اين چنين ويژگي‌ها براي رانندگي روزمره مانند سرطان است. لوازم و قطعات اين سري لندروور‌ها در بورس نبوده و بازه قيمت نمونه مناسب رانندگي روزمره آن‌ها زير 15 ميليون تومان است. نيسان پاترول: نيسان پاترول فاجعه‌اي بود که در دوران پس از انقلاب جايگزين آفرودرهاي توانمند آمريکايي چون چروکي، واگونيير، بليزر و برانکو در بازار تشنه شاسي بلند ايران شد. استفاده از پيشرانه 4 ليتري شش سيلندر بادوام کمپاني نيسان با نام P40، جعبه دنده ضريب سنگين و ديفرانسيل‌هاي قدرتمند تنها کورسوي اميد خريداران پاترول بود. شدت اين فاجعه از جايي بالا گرفت که پيشرانه چهار سيلندر معروف Z24 به پيشرانه پايه سري پاترول بدل شد. هرچند به واسطه توليد اين پيشرانه معروف در کمپاني مگا موتور ايران فراواني قطعات فني تضمين شده بود اما مصرف بسيار بالا و توان بسيار کم اين پيشرانه تنها به کمک جعبه دنده با ضرايب مناسب توان خروجي و ديفرانسيل‌هاي ضريب سنگين آن را تنها براي اتاق‌هاي سه در مناسب مي‌ساخت. هرچند سواري پاترول از سري 40 و 50 تويوتا و سري 2 و 3 لندروور نرم‌تر و به اصطلاح امروزي‌تر است اما استفاده از اتاق 5 در آن براي مقاصد روزمره يک اشتباه بزرگ است. به دليل نداشتن رقيب هم‌کلاس و هم قيمت در طي بيش از 30 سال حضور پاترول در بازار، قيمت سه در اين خودرو به شکل کاذبي به بازه 25 ميليون تومان و در بسياري از موارد به بالاي 30 ميليون تومان رسيد که همچنان جاي تعجب دارد.

 

 

برچسب ها: خودروهای,کلاسیک,بازار,ایران,که,امکان,استفاده,روزمره,دارند,خودروهای انگلیسی,لانچیا و آلفارومئو ,خودروهای قدیمی , پیکان، رنو 5، پژو ، ب ام و ، مرسدس بنز ، میتسوبیشی گالانت، تویوتا کارینا، لندروور، آریا، شورولت رویال و شورولت نوا ,مرسدس بنز ارزان قیمت ,ازار,

[ پنجشنبه 22 آذر 1397 ] [ 8:36 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


حفاظ های ساختمانی:حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ سرنیزه رو دیواری با مناسب ترین قیمت و کیفیت

توليد کننده مستقيم:حفاظ هاي ساختماني:حفاظ شاخ گوزني و حفاظ سرنيزه رو ديواري با مناسب ترين قيمت و کيفيت

حفاظ شاخ گوزني با ساختار فلزي که از ميلگرد هاي تيز و فرم داده شده تشکيل شده است که کل سطح ديوار را با نماي زيبا همچون بوته خار پوشش ميدهد و عبور از آن را غير ممکن مي نمايد.
قابل اجرا بر روي انواع ديوار – نرده – حصار دراندازه هاي متفاوت و رنگ دلخواه شما ميباشد.
 


حفاظ شاخ گوزني در اندازه هاي متفاوت:

ارتفاع: 50
ارتفاع: 70
ارتفاع: 90
ارتفاع:1متر
ارتفاع:1/20
ارتفاع:1/50
تراکم معمولي و تراکم بالا
با مناسب ترين قيمت و کيفيت
09194915895
 


حفاظ شاخ گوزني در مقايسه با ساير انواع حفاظ ساختمان مزيت‌هايي نيز دارد که شامل:

استحکام زياد

نصب سريع

امنيت بالا

ظاهر زيبا

حفاظ شاخ گوزني يکي از بهترين و جديدترين انواع حفاظ ديوار است شکل ظاهري اين حفاظ شما را به ياد شاخ هاي گوزن مي اندازد شاخ هاي گوزن مهم ترين وسيله دفاعي اين حيوان هستند سرشاخه هاي حفاظ شاخ گوزني بسيار تيز است به همين دليل است که عبور از اين حفاظ کاري محال است.
جنس حفاظ شاخ گوزني از ميلگرد است. براي رنگ آميزي حفاظ شاخ گوزني از رنگ روغني استفاده مي شود .

اين حفاظ براي تمام ديوارها با عرضهاي مختلف مناسب است. به همين دليل مي توان از اين حفاظ براي برقراري امنيت در بالکن و حياط هاي کوچک آپارتماني استفاده کرد مي توان در اطراف باغهاي شخصي و ويلاها حفاظ شاخ گوزني نصب کرد .



زيبا است و زيبايي ظاهري ساختمان را حفظ مي کند .

بسيار ايمن است و به افراد اجازه عبور نمي دهد .

براي ديوارهاي کوتاه بسيار مناسب است .

در تمام مکانها مي توان از حفاظ ديوار استفاده کرد .

حفاظ ديوار به عنوان نرده هم کاربرد دارد .

احتمال سرقت از حفاظ شاخ گوزني بسيار پايين است .

کيفيت و دوام حفاظ شاخ گوزني بسيار بالا است .

براي مشاهده نمونه تصاوير بيشتر و يا ارتباط مستقيم با توليد کننده مستقيم: حفاظ هاي ساختماني به سايت و تلفن همراه مراجعه نماييد:

سايتhttps://hefazeiran.ir
تلفن همراه: 09194915895

 

برچسب ها: حفاظ,های,ساختمانی:حفاظ,شاخ,گوزنی,و,حفاظ,سرنیزه,رو,دیواری,با,مناسب,ترین,قیمت,و,کیفیت,حفاظ های ساختمانی:حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ سرنیزه رو دیواری با مناسب ترین قیمت و کیفیت,

[ يکشنبه 23 دی 1397 ] [ 23:34 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


دانلود آهنگ جدید یوسف زمانی ابرو کمون

دانلود آهنگ جدید یوسف زمانی ابرو کمون

رایگان دانلود کنید و لذت ببرید

میشه بگی همیشه اینجوری دل تو صافه

با لینک مستقیم , کیفیت های 320 و 128 MP3

Download New Song Yousef Zamani Abroo Kamoon

.

متن آهنگ ابروکمون از یوسف زمانی

میشه بگی همیشه اینجوری دل تو صافه یه جوری عاشقتم که همه رو کرده کلافه

مگه مث تو بازم هست داری میشکنی سر و دست یه موقع نشی

یه مجرم آخه خنده هات کشنده است ♫♪

ابرو کمون ابرو کمون آره شدی آروم جون بلا ازت دور شه چشم حسودات کور شه عزیزم

ابرو کمون ابرو کمون تورو میخوام از دل و جون حتی خود رنگین کمون حسودی میکنه به تو فراوون

.

دانلود آهنگ شاد  یوسف زمانی ابرو کمون

حرص نده انقد منو تنهایی جایی نرو شوخی ندارم ♫♪

که باهات میمیرم ازم بگیرن تورو

ازت یه تار مو کم شه نمیدونی که چی میشه ♫♪

میگی خیال تو راحت هست حواسم چیزی نمیشه

ابرو کمون ابرو کمون آره شدی آروم جون ♫♪

بلا ازت دور شه چشم حسودات کور شه عزیزم ♫♪

ابرو کمون ابرو کمون تورو میخوام از دل و جون ♫♪

حتی خود رنگین کمون حسودی میکنه به تو فراوون ♫♪

مگه مثل تو بازم هست داری میشکنی سر و دست

یه موقع نشی یه مجرم آخه خنده هات کشنده است ♫♪

ابرو کمون ابرو کمون آره شدی آروم جون

بلا ازت دور شه چشم حسودات کور شه عزیزم ♫♪

ابرو کمون ابرو کمون تورو میخوام از دل و جون

حتی خود رنگین کمون حسودی میکنه به تو فراوون ♫♪

دانلود آهنگ غمگین ابرو کمون یوسف زمانی

 

برچسب ها: دانلود,آهنگ,جدید,یوسف,زمانی,ابرو,کمون,دانلود آهنگ جدید,دانلودآهنگ,دانلود آهنگ شاد,دانلود آهنگ غمگین,دانلود آهنگ های جدید,

[ دوشنبه 29 بهمن 1397 ] [ 19:40 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


ويژگي‌هاي سرويس مدرسه‌ي خوب از نگاه والدين
 
يک سرويس مدرسه‌ي خوب چه ويژگي‌هايي دارد؟ والدين چه انتظاراتي از راننده سرويس دارند؟ کم‌هزينه‌ترين راه براي حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان کدام است؟ همه اين‌ها مواردي است که در اين مطلب به آن‌ها اشاره کرده‌ايم.

برترين‌ ها: «مدرسه خودش سرويس داره يا بايد خودمون بگيريم؟»، «من فقط سرويس برگشت ميخوام بگيرم! امکانش هست؟»، «نميخوام بچه‌ام صبح خيلي زود بيدار شه»، «راننده‌هاتون قابل اعتماد هستن؟»، «من فقط راننده خانم ميخوام!»، «هزينه سرويس خيلي زياده!» و...

اين جمله‌ها و هزاران سوال ديگر، مواردي است که ذهن والدين را مشغول کرده. هرساله با بازگشايي مدارس و پس از ثبت‌نام در مدرسه، والدين به دنبال بهترين و امن‌ترين راه براي رفت‌و‌آمد فرزندشان به مدرسه هستند.

اما يک سرويس مدرسه‌ي خوب چه ويژگي‌هايي دارد؟ والدين چه انتظاراتي از راننده سرويس دارند؟ کم‌هزينه‌ترين راه براي حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان کدام است؟

ويژگي‌هاي سرويس مدرسه‌ي خوب از نظر والدين

همه اين‌ها مواردي است که در اين مطلب به آن‌ها اشاره کرده‌ ايم:

والدين چه انتظاراتي از سرويس مدرسه دارند؟

راننده قابل اعتماد

يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي يک سرويس مدرسه‌‌ي خوب، قابل اعتماد بودن آن است. فرزند شما قرار است بخشي از روز را کنار فردي غريبه باشد. در مسير رفت‌و‌آمد هزاران مشکل کوچک و بزرگ ممکن است پيش بيايد و شما بايد بتوانيد با خيال راحت فرزندتان را به شخصي امين و مورد اعتماد بسپاريد.

در جهت ايجاد فضاي اعتماد، رانندگان مک ملزم به دريافت برچسب سرويس مدارس از مراجع قانوني هستند و اين به معناي دارا بودن گواهي عدم اعتياد و عدم سوء پيشينه رانندگان مک است.

قيمت مناسب

همان‌طور که مي‌دانيد پول دريافتي از والدين بابت سرويس مدرسه دانش‌ آموزان بين مدرسه و پيمانکار و راننده تقسيم مي‌شود و به دليل وجود واسطه‌اي همچون پيمانکار، شما بايد هزينه بيشتري پرداخت کنيد. پيمانکاران درصد مشخصي دارند که آن را در قبال انجام کار‌هاي رانندگان و دانش‌آموزان دريافت مي‌کنند.

اپليکيشن MEC اين واسطه را حذف کرده و به همين دليل شما مبلغ کمتري را به عنوان هزينه سرويس مدرسه پرداخت مي‌کنيد. در اين اپليکيشن قيمت‌گذاري بر اساس کيلومتر يا براساس محله و به صورت کاملا منصفانه انجام مي‌شود.

ويژگي‌هاي سرويس مدرسه‌ي خوب از نظر والدين

وقت‌ شناسي

يکي ديگر از ويژگي‌هاي مهم سرويس مدرسه، به موقع رساندن دانش‌آموزان است. برخي از والدين از عدم تعهد رانندگان و وقت‌نشناسي آنان شکايت دارند. يک راننده‌ي خوب بايد هر روز رأس ساعت مشخصي دانش‌آموزان را از جلوي درب منزل سوار کرده و به مدرسه برساند و همينطور به محض تعطيلي مدرسه، دانش‌آموزان را به خانه ببرد.

اپليکيشن MEC براي والدين امکاني فراهم کرده است تا بتوانند به صورت آنلاين موقعيت سرويس مدرسه فرزندشان را رصد کرده و از زمان رسيدن دانش‌آموز به مدرسه آگاهي پيدا کنند. برخي از والدين شاغل هميشه پس از تعطيل شدن مدرسه نگران به موقع‌رسيدن فرزندشان به خانه هستند که با وجود امکان رصد آنلاين سرويس مدرسه، اين نگراني‌ها ديگر معني ندارد.
 


شناخت رانندگان ساير مسيرها

استفاده از رانندگان سرويس مدارس در ساعات عادي ( غير از زمان تعطيلي مدارس) در بخش درخواست دربستي امکان پذير است. اين به معناي همان تاکسي آنلاين و استفاده از راننده مطمئن، قيمت منصفانه، تنوع در خدمات و نوع خودرو است. انتخاب اتوبوس، ميني بوس ، ون و خودروي سواري بخشي از خدمات درخواست دربستي در اپليکيشن مک است.

راننده‌ي خانم براي دانش‌آموزان دختر

معمولا والدين دانش‌آموزان دختر، نگراني بيشتري در مورد موارد ذکر شده دارند، به همين دليل برايشان مهم است که دخترشان با راننده‌ي متعهد خانم به مدرسه برده شود. در اپليکيشن MEC اين امکان با هماهنگي والدين گرامي و اپراتور شرکت امکان‌پذير است.

ويژگي‌هاي سرويس مدرسه‌ي خوب از نظر والدين

در دسترس بودن راننده و ارتباط با والدين

والدين به راحتي مي‌توانند از طريق تماس تلفني يا پيامک با راننده سرويس در تماس باشند. در اپليکيشن MEC سيستم به صورت خودکار در فاصله ??? متري از محل منزل دانش‌آموز، يک پيامک به ولي مي‌فرستد با اين مفهوم که راننده در نزديکي منزل شماست و در فاصله ??? متري پيامکي مجدد مي‌فرستد تا ولي از رسيدن راننده به محل انتظار مطلع شود.  همينطور در هنگام رسيدن به مدرسه و بازگشت از مدرسه پيامک‌هاي مجزايي براي ولي يا والدين فرستاده مي‌شود و در صورت غيبت دانش‌آموز راننده مي‌تواند با اعلام ثبت غيبت پيامکي به اولياء بفرستد تا ايشان را از عدم حضور فرزندشان در سرويس مدرسه مطلع کند.

راننده شخصي

اپليکيشن MEC براي والديني که مي‌خواهند فرزندشان با سرويس شخصي به مدرسه برود هم فکري کرده است. مزيت راننده شخصي اين است که شما مي‌توانيد با هماهنگ کردن با راننده، زمان رفت‌وآمد فرزندتان را خودتان مشخص کنيد. البته با هزينه مناسب‌تر و اطمينان بيشتر از آژانس‌ها و تاکسي‌هاي اينترنتي.

پاکيزگي و ظاهر مناسب خودرو

والدين مي‌توانند از طريق فرزندان از پاکيزگي و راحتي خودروي سرويس آگاه شوند و در اپليکيشن MEC به اين ويژگي‌ها امتياز دهند تا در صورت پايين بودن امتياز مربوط به هر سرويس، در جهت رفع مشکل آن اقدام شود.

بيمه

همه رانندگان و خودرو‌هاي سرويس مدارس در اپليکيشن MEC بيمه هستند و اگر خدايي نکرده اتفاقي هنگام اياب و ذهاب دانش‌آموزان بيفتد، به راحتي قابل پيگيري و جبران است و نيازي نيست که والدين با افرادي مثل مدير مدرسه و پيمانکار روبه‌رو شده و دچار تنش شوند.

والدين گرامي براي استفاده از خدمات اين اپليکيشن، ميتواند نسخه اندرويد آن را از طريق لينک زير دانلود کنيد.

منبع : سايت برترينها

 

 

برچسب ها: ویژگی‌های,سرویس,مدرسه‌ی,خوب,از,نگاه,والدین,

[ چهارشنبه 16 مرداد 1398 ] [ 8:51 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


صفحه قبل 1 صفحه بعد